”No, mutta eihän siellä kokouksessa ole paikalla montaa hotellia ja me haluamme myydä hotellinjohtajille.”, toteaa henkilö, jota kutsutaan vieraaksi ja joka ei ymmärrä verkostojen ja suhteiden merkitystä.

”Olet oikeassa. Paikalla ei ole montaa hotellinjohtajaa, mutta arvaapa montako hotellinjohtajaa ym. sinulle sopivaa kontaktia tämä ryhmä tuntee? Ts. Jos vaivaudut paikalle, luot meihin luottamusta, kentis sovit tapaamisia meidän kanssa, mihin se voi johtaa?”, vastaa ryhmän liikekumppani tai konsultti.

Aivan! Kysehän ei ole siitä, keitä ryhmässä on vaan keitä ihmisiä ryhmä tuntee ja eritoten, kuinka hyviä suhteita ryhmäläisillä on.

Omakohtaisesti voin kertoa, että vajaan kolmen vuoden aikana olen vaihtanut yli 1000 käyntikorttia uusien tuttavuuksien (yrittäjiä, toimitusjohtajia, ym. päättäjiä) kanssa ja tutustunut kymmeniin uusiin toimialoihin. Olen myös luonut kymmeniä erittäin vahvoja luottamussuhteita eri toimialoihin. 3 vuotta sitten en tuntenut henkilökohtaisesti yhtään hotellinjohtajaa Oulusta. Nyt tunnen useampia, joista osaa tapaan jopa useamman kerran kuukaudessa.

Legeandaarinen GE:n toimitusjohtaja, viime vuosisadan johtaja kertoi johtajan/yrittäjän 3 tärkeimmästä taidosta (lisää aiheesta). Vielä tärkeämpää kuin 3) kyky vaikuttaa on 2) kyky luoda suhteita. Tähän BNI tarjoaa erinomaisen työkalun niin liikekumppanin (joka käy ryhmässä viikoittain) kuin myös vieraan vinkkelistä.

Olennaista on nähdä horisontin taakse. Keitä ”nuo ihmiset” tuntevat ja mitä hyötyä olisi luoda luottamusta ”noihin ihmisiin”, joilla on laajat kontaktiverkostot (ihan kuten itselläkin on)?

Yksittäinen liikekumppani tuntee asiakkuuksiensa ym. kautta kymmeniä tai satoja yrityspäättäjiä. 

Vieraan vinkkelistä pohtisin, mikä on menetetty optio, mikäli en osallistu koskaan BNI-kokoukseen? Mitkä mahdollisuudet jäävät aukeamatta? Entäpä jos mitään ei aukeakaan? Pari tuntia tuli uhrattua elämämästä aikaa – so what? Ja kun huomioi vielä sen, että kuinka helppo BNI-kokouksen jälkeen on sopia tapaamisia läsnäolleiden kanssa ja sitä myötä alkaa rakentaa luottamusta niin vaikea on olla nk. hyötymättä. –> It’s really up to you!

Ei siis pelkästään se, keitä ”nuo ihmiset” ovat vaan ketä ”nuo ihmiset” tuntevat? Potentiaali on siellä! 

Artikkelin kirjoitti

JuhaAholaJuha ”Vauhtipyörä” Ahola
Director Consultant
Alue: Pohjois-Suomi