BNI-kokouksen agendassa on ns. hakukierros. Tällöin liikekumppaneilla on ryhmän koosta riippuen 30, 40 tai 50 sekuntia aikaa kertoa hissipuheensa, jossa useat liikekumppanit esittävät täsmähakunsa (”… haluan tavata Novec Oy:n toimitusjohtaja Arto Marttilan…”).

Mitä, eikö kyseinen liikekumppani osaa Googlettaa Arton numeroa? – Kyllä osaa!

Mutta idea onkin aivan toinen. Liikekumppani toivoo, että joku muu ryhmästä tuntee Arton ja jolla on luottamus tämän kanssa voi brieffata Arton vastaanottavaiseksi ko. liikekumppanin yhteydenotolle.

”Moro Arto! Kaiston Kari Myyntivauhdittajista haluaisi tavata sinut, että pääsisi esittelemään buukkauspalveluitaan. Olen itsekin käyttänyt Karin palveluita ja ollut erittäin tyytyväinen niihin. Samoin tiedän pari bisnestuttua, jotka ovat puhuneet Myyntivauhdittajista positiiviseen sävyyn. Näen Kari viikoittain tuolla BNI:n merkeissä. Sopiiko sinulle, Arto, että Kari soittelee?” 

Näin ollen kyseinen liikekumppani, jolla on jo Arton kanssa luottamus, pystyy silottamaan Karille tietä Arton kanssa kaupantekooon. A) Arto ottaa Karin mieluummin vastaan, kun luotettava tuttu suosittelee näin tekemään. B) Arto on todennäköisesti valmiimpi tekemään kaupan nopeammin, koska luottamus on tähän suosittelijaan syntynyt. C) Karilla on ’selkänojana’ Arton ja suosittelijan välinen luottamus.

Tällä tavalla Kari pystyy pääsemään helpommin tapaamisille haluamiinsa kohderyhmiin (viitaten tuotestrategiaan). Samoin iso hyöty on siinä, että Karin myyntiprosessi nopeutuu (lyhenee).

Tämä on siis yhtäältä ihan tavallista suosittelua, mutta toisaalta sellaista, mitä harvemmin liike-elämässä tehdään systemaattisesti. BNI on tässä mielessä työkalu markkinointiin ja myyntiin sekä nopeuttaa kaupantekoa, kun täsmähakua hyödyntää tehokkaasti!

Artikkelin kirjoitti

JuhaAholaJuha ”Vauhtipyörä” Ahola
Director Consultant
Alue: Pohjois-Suomi

BNI Finland Oy:n operatiivinen johtaja Mikko Tukonen on sanonut Juhasta seuraavaa:

Juha ”Vauhtipyörä” Ahola, joka on toiminut vuoden 2014 alkaen BNI-konsulttina Oulun seudulla, on hieno esimerkki aktiivisesta toiminnasta. Juhan erinomaisuus perustuu pitkälti hyvään suunnitelmaan,erittäin aktiiviseen markkinointiin sekä myyntiin ja hyvään analyysiin.

Oulun alueelle syntyi vuodessa aktiivisia ryhmiä 2 kpl, joissa oli liikekumppaneita yhteensä noin 80 yritystä.

Juha ansaitsi siten vuoden 2014 BNI Finlandin PARAS KEHITTÄJÄ – arvonimen. Olen ylpeä saadessani luovuttaa tämän halutun tittelin hänelle. Esimerkin voima ja menestyksen malli on merkityksellistä aina kun rakennetaan jotain suurta.