Miksi vierailla BNI-ryhmissä, vaikkei ryhmään liittyminen välttämättä olisi ajankohtainen? Sitä ei kannata pelätä, että vierailun pitäisi johtaa ryhmän liikekumppaniksi liittymiseen. Se on vieraalle toki mahdollista, mikäli kiinnostuu toiminnasta ja laittaa hakemuksen ryhmään. Vierailun tarkoitus on tutustua toimintaan ja päästä verkostoitumaan.

Vieraan roolissa tärkeintä on tietysti se, miten vierailija itse voisi hyötyä vierailustaan. Tässä muutama varteenotettava ajatus vierailun hyödyistä.

Kysehän on vieraan roolissa nk. verkostoitumismahdollisuudesta. Vieras pääsee tutustumaan noin 20 – 50 yrittäjään/myyjään. Hän pääsee myös pitämään 25 sekunnin hissipuheen toiminnastaan ja vaihtamaan käyntikortteja.

HISSIPUHEEN PITÄMINEN JA HISSIPUHEIDEN KUUNTELEMINEN

Hissipuheessaan vierailija voi herättää paikalla olevien liikekumppaneiden (ryhmään kuuluvien henkilöiden) tai muiden vieraiden mielenkiinnon. Vieraan kannattaa myös kuunnella tarkkaan ja tehdä jopa muistiinpanoja toisten hissipuheista, koska ne sisältävät arvokasta tietoa ”käyntikortin takaa”, mitä kyseinen henkilö tekee ja osaa sekä vaikkapa sen, millaisia referenssejä kyseisellä henkilöllä on.

KÄYNTIKORTTIEN ”SEURAAMINEN”

Etenkin jos vieras tekee muistiinpanoja ja käy minglaamassa (”smalltalk”) henkilöiden kanssa, tämän on helppo sopia tapaamisia joko heti tilaisuuden yhteydessä tai soittamalla perään, koska tuttuutta jo on. Tapaaminen toimii siltana mahdollisuudelle. Lisäksi vieraan on helppo prospektoida, keitä henkilöitä kannattaa eritoten tavata, kun hissipuheetkin on kuultu.

MUISTIJÄLJEN JÄTTÄMINEN HYVÄNÄ TYYPPINÄ

Hissipuhe ja minglaus ennen ja jälkeen kokouksen ovat hyvä hetki tehdä vaikutus samoin kuin aktiivinen osallistuminen kuuntelemalla ja osoittamalla mielenkiintoa tilaisuutta ja läsnäolevia kohtaan. Liikekumppanit kyselevät usein kokousten yhteydessä vieraiden perään:

Kuka oli se ompelija, joka kävi taannoin vieraana? Puolisoni haluaisi mittatilauspuvun…

Eräs vieras sai 6 valmennuspäivää pidettäväkseen, kun osallistui kokoukseen, esitti vakuuttavan hissipuheen, jäi minglaamaan kokouksen perään ja vakuutti oikean henkilön, joka toimi sitten yhdistäjänä freelancer-valmentajaa ko. genrestä.

Näin ollen vierailua BNI-ryhmissä voi suositella lämpimästi kenelle tahansa.

Muutama vinkki vielä valmistautumiseen:

  • pukeudu normaaliin tapaan kuten töihin (ei kannata laittaa pukua päälle solmion kera, ellei se ole tyypillinen työasusi kuten asianajajilla tai pankinjohtajilla)
  • varaa käyntikortteja mukaan reilusti ja vaihda kortteja aloitteellisesti
  • hissipuheeseessa tarvitsee kertoa vain nimi, yritys, toimiala ja erikoisosaaminen, joten tämän harjoitteluun ei erityisen paljon tarvitse valmistautua (tärkeää on kiteyttää viestinsä 25 sekuntiin)
  • tule ajoissa paikalle ja jää kokouksen perään keskustelemaan (tällöin tutustumiseen ja luottamuksen rakentamiseen on eniten aikaa)
  • kiitä kutsujaa ja anna jopa testimoniaali kutsujasta tai jostakusta läsnäolijasta mahdollisuuksien mukaan (tällöin teet vielä suuremman vaikutuksen)

Artikkelin kirjoittiReview Android

JuhaAholaJuha ”Vauhtipyörä” Ahola
Director Consultant
Alue: Pohjois-Suomi

 

 

BNI Finland Oy:n operatiivinen johtaja Mikko Tukonen on sanonut Juhasta seuraavaa:

Juha ”Vauhtipyörä” Ahola, joka on toiminut vuoden 2014 alkaen BNI-konsulttina Oulun seudulla, on hieno esimerkki aktiivisesta toiminnasta. Juhan erinomaisuus perustuu pitkälti hyvään suunnitelmaan, erittäin aktiiviseen markkinointiin sekä myyntiin ja hyvään analyysiin.

Oulun alueelle syntyi vuodessa aktiivisia ryhmiä 2 kpl, joissa oli liikekumppaneita yhteensä noin 80 yritystä.

Juha ansaitsi siten vuoden 2014 BNI Finlandin PARAS KEHITTÄJÄ – arvonimen. Olen ylpeä saadessani luovuttaa tämän halutun tittelin hänelle. Esimerkin voima ja menestyksen malli on merkityksellistä aina kun rakennetaan jotain suurta.