Mitkä ovat keskeisimpiä elementtejä BNI-ryhmässä menestymiseen? BNI tarjoaa konseptin, jota noudattamalla edesauttaa omaa menestymistään ryhmässä. Jos yhden otsikon haluaisi nimetä, mihin menestyminen perustuu, se olisi LUOTTAMUS (luottamuksen rakentaminen).

Kun johtava periaate toiminnalle on givers gain, tällöin luottamus on se liima, joka pitää ihmiset yhdessä ja joka saa auttamaan toisia.

Luottamuksen rakentamisen givers gain -periaatteella voi kiteyttää neljään kivijalkaan.

1) LÄSNÄOLO! 

Liikekumppani rakentaa luottamusta olemalla kokouksissa läsnä. Valitettavasti ”pois silmistä, pois mielestä” toimii monella elämän osa-alueella – niin myös liiketoiminnassa. Kun liikekumppani on aina läsnä, hän pääsee rakentamaan luottamusta (minglaamaan, sopimaan tapaamisia, kuulemaan toisten hissipuheet ja täsmähaut ym.). Läsnäolo osoittaa lisäksi liikekumppanin sitoutumista ryhmäläisille. Myös tästä syystä sijaisen järjestäminen on niin tärkeää, ellei itse pääse kokoukseen.

2) ONE TO ONE -TAPAAMISET

Kokousten yhteydessä ehtii vaihtaa pikaisemmin kuulumisia ryhmän liikekumppaneiden kanssa ja kuulla hissipuheet, mutta one to one -tapaamiset ovat oikea työkalu tutustua toisiin. Kun pääsee 1 – 2 tuntia keskustelemaan intensiivisesti kahden kesken, tässä pääsee puhumaan paljon enemmän kummankin asioista ja liiketoimista. Kun tuntee toisen paremmin, sitä helpompi on suositella toista. One to one -tapaamisilla tulee oivalluksia, mitä kaikkea toinen oikeasti osaa ja suosituksiakin tulee jaettua sitä herkemmin.

One to one -tapaamiset on kätevä järjestää vaikkapa lounastapaamisena.

3)  SUOSITUSTEN ANTAMINEN

Givers gain -periaatteeseen kuuluu nimenomaan se, että tuo toisille kaupan mahdollisuuksia. Aktiivinen suosittelu on parhaita mahdollisia keinoja luoda luottamusta ja aiheuttaa myös positiivisella tavalla kiitollisuuden velkaa ja vastavuoroisuuden halua. Suosituksia voi fasilitoida mm. seuraavissa henkilökohtaisissa verkostoissa.

  • omat asiakkaat
  • perhe, läheiset, sukulaiset
  • ystävät, tuttavat, kaverit
  • yhdistykset, seurat, jäsenyydet
  • tavarantoimittajat

4) VIERAIDEN TUOMINEN

Vieraiden aktiivinen tuominen osoittaa toisille ryhmäläisille, että teet töitä ryhmän eteen ja haluat auttaa toisia saamaan kaupan mahdollisuuksia. Vieraiden myötä syntyy suuntaan ja toiseen mahdollisuuksia. Aktiiviset vieraiden tuojat ovatkin ryhmäläisten ’suosiossa’ ymmärrettävästi. Niin se vain toimii, että se, joka antaa (ja auttaa toisia) myös saa.

OHJENUORA KITEYTEYTTYNÄ:

Ole läsnä kokouksissa, tapaa liikekumppaneita. Tuo suosituksia ja vieraita! Givers gain! 

Artikkelin kirjoitti

JuhaAholaJuha ”Vauhtipyörä” Ahola
Director Consultant
Alue: Pohjois-Suomi

 

 

BNI Finland Oy:n operatiivinen johtaja Mikko Tukonen on sanonut Juhasta seuraavaa:

Juha ”Vauhtipyörä” Ahola, joka on toiminut vuoden 2014 alkaen BNI-konsulttina Oulun seudulla, on hieno esimerkki aktiivisesta toiminnasta. Juhan erinomaisuus perustuu pitkälti hyvään suunnitelmaan,erittäin aktiiviseen markkinointiin sekä myyntiin ja hyvään analyysiin.

Oulun alueelle syntyi vuodessa aktiivisia ryhmiä 2 kpl, joissa oli liikekumppaneita yhteensä noin 80 yritystä.

Juha ansaitsi siten vuoden 2014 BNI Finlandin PARAS KEHITTÄJÄ – arvonimen. Olen ylpeä saadessani luovuttaa tämän halutun tittelin hänelle. Esimerkin voima ja menestyksen malli on merkityksellistä aina kun rakennetaan jotain suurta.